Şiir İnceleme Yöntemi – (Şiirde Yapı, Tema, Şiirin Şairle ve Yazıldığı Dönemle Temanın İlişkisi)
Merhaba arkadaşlar, 9. sınıf Türk Edebiyatı Online Test çözmeye devam ediyoruz. Bu konu her ne kadar 9. sınıf konusu olmasına rağmen LYS ve KPSS alan sınavında her yıl 3-4 soru gelmektedir. Bu yüzden bu testleri çözmeden önce aşağıdaki konuya bir göz atın sonra da online testimizi çözmeye başlayabilirsiniz.
Şiir İnceleme Yöntemi - (Şiirde Yapı, Tema, Şiirin Şairle ve Yazıldığı Dönemle Temanın İlişkisi) 9.
Karnen asagidaki gibi:
- Soru sayisi: %%TOTAL%%
- Yanlis sayisi: %%WRONG_ANSWERS%%
- Dogru sayisi: %%SCORE%%
- Dogru yüzdesi : %%PERCENTAGE%%
- Yukaridaki istatistiklerinden yola çikarak seninle ilgili düsüncem su: %%RATING%%
Soru 1 |
İslam medeniyeti çevresinde oluşan zevk ve anlayış | |
Halk geleneğine uygun gelişen zevk ve anlayış | |
Modern dönemde oluşan zevk ve anlayış | |
Mitolojik dönemde oluşan zevk ve anlayış | |
İslam öncesi dönemde oluşan zevk ve anlayış |
Soru 2 |
Kaside | |
Kıt’a | |
Gazel | |
Mesnevi | |
Koşma |
Soru 3 |
Gazel aşk, tabiat ve güzellik konularında yazılır. | |
Mesnevi hece ölçüsüyle ve beyitlerle yazılır. | |
Semai dörtlüklerle yazılan halk şiiri nazım biçimidir. | |
Mesnevi, hikâye anlatılan bir nazım biçimidir. | |
Kaside övgü amacıyla yazılan şiirlerdir. |
Soru 4 |
Çaresizlik | |
Yaşama sevinci | |
Özlem | |
Yalnızlık | |
Vefasızlık |
Soru 5 |
Şarkı – Divan şiiri | |
Türkü – Divan şiiri | |
Rubai – Divan şiiri | |
İlahi – Halk şiiri | |
Varsağı – Halk şiir |
Soru 6 |
mesnevi – Leyla ile Mecnun | |
kaside – Beng ü Bade | |
şarkı – Sıhhat ü Maraz | |
şarkı – Aziz İstanbul | |
kaside – Su Kasidesi |
Soru 7 |
Güzelleme | |
Koçaklama | |
Taşlama | |
Semai | |
Ağıt |
Soru 8 |
Koşma | |
Mani | |
Mersiye | |
Varsağı | |
Semai |
Soru 9 |
Sagu-mesnevi-türkü | |
Sagu-kaside-koşma | |
Ağıt-kaside-semai | |
Sav-gazel-mani | |
Sagu-mersiye-ağıt |
Soru 10 |
Kaside | |
Gazel | |
Tahmis | |
Mesnevi | |
Şarkı |
Soru 11 |
Mesnevi-varsağı-sagu | |
Kaside-koşma-sav | |
Gazel-semai-sagu | |
Gazel-koşma-koşuk | |
Kaside-sagu-koşuk |
Soru 12 |
Kasidenin uyak düzeni mesnevi gibidir. | |
En tanınmış kaside şairi, Nefi’dir. | |
Kasidelerin nazım birimi beyittir. | |
Genellikle din ve devlet büyüklerini övmek için yazılır. | |
Kaside çeşitli bölümlerden oluşur. |
Şiirde Yapı
Şiirde anlam ve ses kaynaşmasıyla oluşan birimlere beyit, bent, dörtlük, şiir cümleleri denir. Bu birimler ölçü, uyak düzeni ve temayla bir bütün oluşturarak yapıyı ve nazım şeklini oluşturur.
♦ Şiirde yapıyı oluşturan temel unsurlar nazım birimi ve nazım şeklidir.
1. Nazım Bîrimi
Şiirde anlam bütünlüğünü sağlayan en küçük birime nazım birimi denir. En küçük nazım birimi dizedir, iki dizelik nazım birimine beyit, dört dizeden oluşan nazım birimine dörtlük, bunların dışında üç, beş, yedi ve daha fazla dizenin kü-melenmesiyle oluşan birimlere ise bent denir.
a) Mısra (Dize)
Sözlük anlamı “çift kanatlı kapının tek kanadıdır. Edebiyatta ise şiirin her satırına verilen isimdir. Manzum yazıların en küçük parçası olan mısra, şiirde yapının temelini oluşturur. Türkçede mısra kelimesinin karşılığı olarak dize kullanılır.
Kervan yürür peşi sıra düşemem 1. dize
Yıldız akar, uçsam da yetişemem 2. dize
♦ Herhangi bir şiire bağlı olmayan, kendi içinde anlam bütünlüğüne sahip bir satırlık nazım parçasına mısra-ı âzâde (bağımsız dize) denir. Daha çok divan şiirinde görülen bu mısralar, divanların en sonunda yer alır.
Ne ararsan bulunur derde devadan gayrı
Abdülhak Molla
Çeşmini gördüm unuttum derdi de dermanı da
Şeyh Galip
Bir şiirin içinde anlam bütünlüğü ve güzelliği dolayısıyla unutulmayıp dillerde dolaşan mısralara mısra-ı berceste (seçkin dize) denir. Bu mısraların alındığı beyitlerin diğer mısraları pek bilinmez.
Eğer maksûd eserse mısra-i berceste kâfidir.
Aceb hayretdeyim ben Sedd-i İskender hususunda
Koca Ragıp Paşa
Yürü, hür maviliğin bittiği son hadde kadar
“İnsan âlemde hayal ettiği müddetçe yaşar”
Yahya Kemal Beyatlı
Miyân-ı güft u gûda bed meniş iham eder kubhun
Şecaat arz ederken merd-i kıptî sirkatin söyler
Koca Ragıp Paşa
b) Beyit
Sözlük anlamı “ev“dir. Aynı ölçüyle yazılmış, anlam bakımından birbirine bağlı,
art arda gelen iki dizeden oluşan nazım birimidir. Beyit, divan şiirinin temel nazım birimidir.
Göz gördi gönül sevdi seni ey yüzü Mâhım
Kurbanın olam var mı bunda benim bir günâhım
c) Bent (Bölüm, küme)
♦ Bir şiirin bölümlerini oluşturan üç, beş, altı, yedi ve daha fazla dizenin kümelenmesiyle oluşan birimlerdir. Ayrıca beyitlerin bir araya gelmesiyle oluşturulan bentler de vardır, (terkibibent, terciibent)
d) Dörtlük
♦ Dörder dizelik bölümlerden oluşan nazım birimidir. Halk şiirinin temel nazım birimidir.
Sarı saçlarına deli gönlümü
Bağlamışlar, çözülmüyor Mihriban.
Ayrılıktan zor belleme ölümü
Görmeyince sezilmiyor Mihriban.
‘Yâr’ deyince, kalem elden düşüyor
Gözlerim görmüyor, aklım şaşıyor
Lâmbamda titreyen alev üşüyor
Aşk, kâğıda yazılmıyor Mihriban.
Abdurrahim Karakoç
2. Nazım Şekli
Şiirde dış yapının en geniş biçimine nazım şekli denir. Nazım şekli; mısra yapısı, nazım birimi, ölçü ve kafiye örgüsünün belirlediği dış yapı veya kalıptır. Buna kısaca, mısraların belli bir kafiye düzeni içinde oluşturdukları şiir formu demek de mümkündür.
Nazım biçimleri oluşturulurken belirli ölçütler esas alınır:
- Mısra sayısı
- Mısra kümelenişi
- Mısra ya da kafiye örgüsü
- Kullanılan ölçü (vezin)
Henüz yorum yapılmamış.